mgr Grażyna Żurawska nauczanie zintegrowane Zespół Szkół nr 8 Włocławek
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY I Temat bloku: Późna jesień Temat dzienny: Lubimy bajki.
Zapis w dzienniku: Wprowadzenie litery b, B na podstawie wyrazu ?bajka?. Wyróżniamy głoski ?b? w śródgłosie, nagłosie - - tworzenie nowych wyrazów. Tworzenie akompaniamentu do piosenki ?Krasnoludki?. Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 8. Malowanki ? postacie z ulubionych bajek.
Cele zajęć: dydaktyczne: - poznanie i nauka pisania litery b, B - kształcenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy wyrazów - wdrażanie do spójnej, wielozdaniowej wypowiedzi - kształcenie myślenia, spostrzegawczości, pamięci - wyrabianie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 8 - rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych - kształtowanie umiejętności wyrażania ruchem treści i melodii piosenki - rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych - wyrażanie swych przeżyć środkami plastycznymi - wyrabianie ogólnej sprawności manualnej
wychowawcze: - wdrażanie do samodzielności i wytrwałości - rozwijanie uczuć estetycznych
Metody: oparte na słowie (rozmowa) oparte na działaniu oparte na przeżyciach oparte na obserwacji Formy pracy: zbiorowa indywidualna
Przebieg zajęcia
1. Rozpoznawanie postaci ze znanych bajek. a) Wprowadzenie nauczyciela w klimat bajkowy: Idę, idę bajki w świat w czarodziejskiej szacie Przyjrzyjcie się dobrze ? Może je poznacie. b) Rozwiązywanie zagadek ? kto to jest? - Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i ciała (Czerwony Kapturek)
- Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka, którzy w lesie spotykają chatką zrobioną z pierniczka (Jaś i Małgosia)
- Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek? (Kopciuszek)
- Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspomnicie. Chodziłem tam w butach Miałem lżejsze życie (Kot w butach)
- Bardzo wiele przygód miała drewniana chłopczyna zanim z ojcem się spotkała w ? brzuchu wieloryba (Pinokio)
- W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna ? (Śnieżka)
- Każda królewna, a tym bardziej ona, uważać powinna na wrzeciona (Śpiąca królewna)
- Uwolniona, zapluskała, złocistym ogonem, rybaka ? uszczęśliwiła lecz nie jego żonę (Złota rybka)
- Na podwórku je tępiono, kto powie dlaczego? Gdy dorosło, łabędzie przyjęły je jak swego (Brzydkie kaczątko)
- Z płatka róży kołderka, a kołyska z orzeszka Taka mała drobinka, tyle przygód ją czeka. (Calineczka)
2. Rozmowa z dziećmi o bajkach: Którą bajkę najbardziej lubicie i dlaczego? 3. Wprowadzenie litery b, B na podstawie wyrazu ?bajka?. a) analiza i synteza słuchowo ? wzrokowa wyrazu ?bajka? - wyróżnianie głosek, sylab w wyrazie - układanie modelu wyrazu z cegiełek - zastępowanie cegiełek znanymi literami b) nauka pisania nowej litery - określenie kształtu litery - pisanie w powietrzu palcem na ławce - pokaz pisania w liniach przez nauczyciela - pisanie litery przez dzieci w ćwiczeniach c) wyróżnianie głoski ?b? w śródgłosie, nagłosie na podstawie ilustracji ? analiza wyrazów (baran, banan, zebra, ryba, cebula) d) Tworzenie nowych sylab i wyrazów za pomocą suwaka literowego (Litera ?b? i poznane samogłoski) ba ? balon, babcia be ? itd. bi ? by ? bó, bu ?
- pokaz łączenia liter - czytanie sylab i wyrazów z ćwiczenia - pisanie sylab i wyrazów w ćwiczeniach.
4. Zaproszenie do zabawy ?Krainy bajek? a) Ćwiczenia rytmiczne Nauczyciel opowiada o przygodach krasnoludków w lesie, a dzieci naśladują ruchem treść opowiadania. b) Zaśpiewanie piosenki ?Krasnoludki? z ruchem. c) Tworzenie akompaniamentu perkusyjnego do piosenki. - przypomnienie nazw instrumentów perkusyjnych i ich brzmienia - wyjaśnienia nauczyciela dotyczące sposobu zagrania akompaniamentu do piosenki I zwrotka ? trójkąty II zwrotka ? kołatki III zwrotka ? grzechotki IV zwrotka ? tamburyna
We wszystkich zwrotkach na słowa hopsa, sa, sa, oj tak, tak, tru tu, tu, oj, oj, oj ? grają bębenki.
d) Rozpoznawanie brzmienia instrumentów perkusyjnych Jedno dziecko wyznaczone przez nauczyciela zamyka oczy i odgaduje na jakim instrumencie zagrało inne dziecko wskazane przez nauczyciela.
5. Rozwiązywanie zadań z treścią a) Nauczyciel opowiada treść zadania i przypina na tablicę wycięte z papieru krasnoludki. Pewnego jesiennego popołudnia krasnoludki wybrały się na spacerek do lasu. Pięciu krasnali miało czerwone ubranko, a troje krasnali ? zielone. Ile krasnali wybrało się na spacer? - zapis działania na tablicy 5+3=8 - rysowanie drzewka do działania - zapis działania i drzewka w zeszytach. b) Ośmiu krasnoludków wędrowało po lesie. Ujrzały naraz polanę, na której chciały odpocząć. Zobaczyły wiewiórkę. Trzech krasnoludków pobiegło za wiewiórką. Ile krasnoludków zostało? - zapis działania 8-3=5 - rysowanie drzewka - rysowanie grafu c) Zmęczone krasnoludki wróciły do swoich domków. Ale miały tylko 2 domki. Jak można umieścić krasnoludki w tych domkach? - samodzielnie na ławkach rozmieszczanie przez dzieci papierowych krasnali do domków - zapis działań na tablicy i do zeszytu 6. Układanie przez dzieci obrazka z wyciętych fragmentów na podstawie działań i ich wyników. Obrazek przedstawia postać bajkową. 7. Omówienie postaci z bajki. 8. Malowanie postaci kredkami lub mazakami.
|